O projektu


Vítejte na online vzdělávací platformě Digitálního Česka.

Naše platforma je místem, kde se setkávají poskytovatelé vzdělávacích kurzů a uživatelé, kteří chtějí své dovednosti rozvíjet.

Cílíme na to, aby se platforma stala centrálním místem pro sdílení kurzů od různých poskytovatelů a pomohla tak zvýšit dostupnost kvalitního vzdělávání. Proto vybízíme vzdělávací instituce a firemní subjekty, aby se k nám připojily a společně s námi sdílely své kurzy.

Máte zájem o spolupráci? Napište nám na osveta@vlada.gov.cz.

 

Proč online vzdělávání?

Online vzdělávání nabízí mnoho výhod, které mohou zcela proměnit náš přístup ke stylu učení a rozvíjení vlastních dovedností. Jednou z hlavních předností je flexibilita, která umožňuje studentům studovat kdykoli a kdekoli, což je ideální například pro ty, kteří potřebují skloubit studium s pracovními či rodinnými závazky. Díky přístupu k široké škále zdrojů a materiálů online mohou studenti lépe přizpůsobit své učení individuálním potřebám a tempu. Online platformy také umožňují interaktivní učení prostřednictvím videí, kvízů či diskusních fór, které podporují hlubší porozumění a udržují motivaci. Navíc, online vzdělávání může být nákladově efektivnější, protože snižuje potřebu fyzických prostor a umožňuje rychlé škálování kurzů pro velké množství účastníků bez významného navýšení nákladů.

 

Proč je nutné se celoživotně vzdělávat?

Celoživotní učení by dnes mělo být samozřejmostí. To, co jsme se naučili ve škole, rychle zastarává a nemusí postačovat požadavkům současného nebo budoucího zaměstnání. Čím dříve si osvojíme fakt, že vzdělávání je nezbytné po celý život, tím lépe se dokážeme přizpůsobit novým výzvám a udržet si konkurenceschopnost na trhu práce.

Dle posledního průzkumu Eurostatu AES (Adult Education Survey – Šetření o vzdělávání dospělých) z roku 2022 bylo do dalšího (formálního i neformálního) vzdělávání v České republice zapojeno 45 % osob ve věku 18-69 let. To je o jeden procentní bod méně než v předchozím šetření v roce 2016. V tomto směru se Česká republika stále pohybuje pod průměrem EU.

Nejčastějším důvodem pro neúčast ve vzdělávání je přesvědčení, že dalšího vzdělávání není třeba, že jedinci postačuje stávající rozsah znalostí a dovedností. Takto odpovědělo 82 % z osob, které se dalšího vzdělávání neúčastnily. 

V mezinárodním srovnání je také v České republice patrný poměrně nízký potenciál dalšího vzdělávání, reprezentovaný nízkým podílem osob, které by rády svou dosavadní účast ve vzdělávání rozšířily. Zatímco průměr EU byl 25 %, mezi Čechy se chtělo více vzdělávat jen 9 % osob.

 

 

Proč se vzdělávat právě v digitální oblasti?

Vzdělávání v oblasti digitálních dovedností je dnes zásadní z několika důvodů, například:

Trh práce:

Digitální dovednosti jsou stále více považovány za základní požadavek pro širokou škálu profesí, nejen v technologických oborech. Od základních dovedností, jako je schopnost efektivně pracovat s kancelářskými aplikacemi a online nástroji, až po pokročilé dovednosti v oblasti programování, analýzy dat a kybernetické bezpečnosti. Digitální dovednosti otevírají dveře k novým příležitostem a kariérnímu růstu.

Pracovní trh se mění a je nezbytné na probíhající změny reagovat. Rapidně přibývá nových druhů práce a nových nároků na dovednosti. Podle studie neziskové organizace Aspen Institute z roku 2022 budou změny během této dekády zásadní pro budoucí konkurenceschopnost celé Evropy. V roce 2030 věková skupina 50-65 let naroste o 17 % a bude tvořit hlavní pracovní sílu. Přes 90 % všech pracovních pozic bude vyžadovat alespoň základní digitální dovednosti (dnes je to cca 54 %). 

Pro firmy a ekonomiky jako celek jsou digitální dovednosti zaměstnanců klíčem k inovacím a udržení konkurenceschopnosti. Organizace, které investují do vzdělávání svých zaměstnanců v oblasti digitálních technologií, jsou lépe vybaveny k efektivnímu využívání nových technologií, což může vést ke zlepšení produktivity a růstu.

 Každodenní život:

S rostoucí digitalizací mnoha aspektů našeho osobního života, jako je bankovnictví, nakupování a komunikace, se stává základní digitální gramotnost nezbytnou pro efektivní a bezpečné fungování ve společnosti. Využívání digitálních nástrojů a aplikací může značně zvýšit osobní produktivitu, ať už při práci, studiu nebo ve volném čase.

 Sociální začleňování:

V dnešní době je přístup k digitálním technologiím často bránou k zapojení do společnosti. Lidé s dobře rozvinutými digitálními dovednostmi jsou lépe schopni využívat online služby, participovat na sociálních sítích a zapojit se do digitální ekonomiky. Schopnost využívat digitální technologie pomáhá eliminovat riziko takzvané digitální propasti, která může vést k sociálnímu a ekonomickému vyčlenění. Zvyšování digitální gramotnosti umožňuje všem vrstvám populace zapojit se do digitálního světa, což vede k lepší informovanosti, větší účasti na společenských a občanských aktivitách a posilování demokratických procesů.

 Bezpečnost:

Znalost zásad bezpečného chování a ochrany soukromí je nezbytná pro každého, kdo je online. Digitální dovednosti pomáhají rozpoznávat potenciální hrozby, jako jsou phishing, malware, neoprávněný přístup k osobním datům a další online rizika. Vzdělání v této oblasti poskytuje nezbytné nástroje pro ochranu osobní identity a citlivých dat před kybernetickými útoky a zneužitím.